سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوندنی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
نوشته شده در تاریخ 90/9/29 ساعت 8:45 ع توسط farhad nadimi


درگیری فرح و اشرف در بی بی سی

 


 صادق صبا به رغم دریافت پول مذکور از اشرف پهلوی ، انجام کار را به آینده ای نامعلوم موکول می ‌کند . اشرف پهلوی نیز که این مبلغ کلان را پرداخته و نتیجه ‌ای نگرفته بود ، از فرط ناراحتی خبر دیدار محرمانه ی فرح دیبا از "بی بی سی فارسی" و مبلغی را که "صبا" از او کلاهبرداری کرده بود افشا می‌ کند.


فرح و اشرف و صادق صبا

اخیرا رسوایی های پیاپی ای دامن گیر مسئولین بنگاه دروغ پراکنی  "بی بی سی" می گردد و اخبار داخلی این شبکه جذاب تر از اخبار پخش شده از آن می باشد ، در همین راستا و به دنبال بازدید فرح دیبا از ساختمان شبکه ی "بی بی سی فارسی" ، اخبار موثق واصله حاکی از آن است که اشرف پهلوی (خواهر شاه سابق ایران) پس از اطلاع از معامله ی فرح و صادق صادق‌ نژاد (صادق صبا) ، به خاطر رقابتی جنون ‌آمیز با فرح دیبا ، بلافاصله از "صادق صبا" مدیر "بی بی سی فارسی" درخواست می کند که مستندی نیز از زندگی او تولید و پخش شود و برای ترغیب متولیان این شبکه ، مبلغ کلانی نیز که بنا به گفته ی یکی از اطرافیان اشرف مبلغ 5/2 میلیون دلار معادل 5 میلیارد و 500 میلون تومان بوده ، به حساب رسمی "بی بی سی" و حساب شخصی و محرمانه ی "صادق صبا" واریز می ‌کند.

اما مدیر "بی بی سی فارسی" که پس از پخش مستند فرح پهلوی با رسوایی مالی ناشی از اخاذی 200 هزار پوندی از بیوه ی محمدرضا پهلوی و نیز با انتقادهای فراوانی از طرف تعدادی از گروه‌‌های اپوزیسیون مواجه شده بود ، به رغم دریافت پول مذکور از اشرف پهلوی ، انجام کار را به آینده ای نامعلوم موکول می ‌کند .

بنا به گفته ی یکی از اطرافیان اشرف مبلغ 5/2 میلیون دلار معادل 5 میلیارد و 500 میلون تومان بوده ، به حساب رسمی "بی بی سی" و حساب شخصی و محرمانه ی "صادق صبا" واریز می ‌کند

 اشرف پهلوی نیز که این مبلغ کلان را پرداخته و نتیجه ‌ای نگرفته بود ، از فرط ناراحتی خبر دیدار محرمانه ی فرح دیبا از "بی بی سی فارسی" و مبلغی را که "صبا" از او کلاهبرداری کرده بود افشا می‌ کند.

بی بی سی

اعتراض اخیر "اشرف پهلوی" به صادق صبا عملا سومین رسوایی بزرگ رخ داده برای مدیر "بی بی سی فارسی" ظرف چند ماه گذشته است ؛ تجاوز نامبرده به یکی از مجریان شبکه ی "بی بی سی" رسوایی اخلاقی بزرگی بود که حتی به برنامه‌ های زنده این شبکه هم کشید و منجر به غیبت طولانی "پونه قدوسی" (فردی که مورد تجاوز قرار گرفته بود) شد و پس از آن ، رسوایی مالی ناشی از کلاهبرداری 200 هزار پوندی مدیر "بی بی سی فارسی" از "فرح دیبا" سر و صدای زیادی ایجاد کرد

و امروز ماجرای اشرف پهلوی . در این میان آنچه که بیش از همه نظر هر مخاطبی را به خود جلب می نماید مبالغ مذکور به جهت ساخت مستندهای این خاندان سرنگون شده می باشد  مبالغی که شاید خود و یا انشعابات پول ملت ایران باشد که سی و سه سال پیش از کشور خارج شد اما در کنار این مسئله؛ مورد قابل توجه تر، نکته ای است حاکی از عدم صداقت و درست کاری شبکه ی بی بی سی می باشد ، شبکه ای که مدعی است اخبار را مطابق واقعیت و با هدف اطلاع رسانی و به دور از هرگونه تحریفی پخش می کند امروز برای مستنداتی اینچنینی مبالغ هنگفتی اخذ می کند تا واقعیت را وارونه نماید یا حتی در ازای مبالغ هنگفت اقدام به گویش واقعیت ها کند و مهم مخاطب نیست بلکه پول تعیین کننده است ؛ به راستی این روند قابل تامل نیست؟!

فرآوری:آزاده مرنی

 

بخش ارتباطات تبیان



  



نوشته شده در تاریخ 90/9/27 ساعت 11:59 ص توسط farhad nadimi


سکته یا حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت نرسیدن اکسیژن کافی به آن، دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.

 


سکته قلبی

 

علت سکته قلبی

بیشتر حملات قلبی، توسط لخته خونی ایجاد می شوند. یکی از رگ های کرونر (رگ های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) توسط لخته مسدود می شود. لخته معمولا در یک رگ کرونر که قبلا به علت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می شود.

لخته خونی درون رگ کرونری، سبب مرگ سلول های قلبی در آن ناحیه می شود (تصویر پایین).

ماهیچه قلبی آسیب دیده، توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد و عضله قلبی آسیب ندیده، وارد عمل خواهد شد.

گاهی، استرس شدید می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.

 

عوامل خطر سکته قلبی

 - کشیدن سیگار

- فشار خون بالا

- مصرف زیاد چربی

- عدم کنترل کلسترول خون

- دیابت

- جنس مذکر

- سن

- وراثت

- اضافه وزن

- هموسیستئین بالا (هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است)

- مقدار فیبرینوژن (جزء سیستم انعقادی خون)

بیشتر حملات قلبی، توسط لخته خونی ایجاد می شوند. لخته خونی درون رگ کرونری، سبب مرگ سلول های قلبی در آن ناحیه می شود

 

علائم سکته قلبی

- درد سینه پشت جناغ (استخوان وسط سینه) : اغلب درد از ناحیه سینه به سمت بازوها، شانه، گردن، دندان ها، فک، شکم یا پشت انتشار می یابد. درد، بیش از 20 دقیقه طول می کشد. این درد با استراحت یا مصرف داروی نیتروگلیسرین برطرف نمی شود، در حالی که درد آنژین صدری، با هر دو برطرف می شود.

- تنگی نفس

- سرفه

- احساس سبکی سر

- سرگیجه

- غش کردن

- تهوع یا استفراغ

- تعریق بدن

- اضطراب

 

راه های تشخیص سکته قلبی 

- در زمان معاینه قفسه سینه با گوشی پزشکی، صداهای غیرطبیعی شنیده می شود.

- نوار قلب

- اکو کاردیوگرافی

- آنژیوگرافی قلب

- ونتریکولوگرافی هسته ای

 

راه های درمان سکته قلبی

- داروها و مایعات مستقیماً از راه یک کاتتر داخل وریدی به درون یک سیاهرگ تزریق می شوند.

- یک سوند ادراری برای پایش دقیق وضع مایعات گذاشته می شود.

- اکسیژن تجویز می شود. این امر، اکسیژن کافی در اختیار بافت های بدن می گذارد و کار قلب را کم می کند.

- داروهای ضد درد : نیترو گلیسرین وریدی برای کنترل درد و کاهش نیاز قلب به اکسیژن به کار می روند.

- داروهای ضد انعقادی

- جراحی : جراحی، برای باز کردن شریان های کرونر می باشد. وسیله ای بنام استنت اغلب حین آنژیوپلاستی داخل شریان گذاشته می شود. این امر برای اطمینان بیشتر است که شریان کرونری تازه باز شده، همچنان باز بماند. پیوند بای‌پس عروق کرونری بصورت اورژانسی ممکن است در برخی بیماران نیاز باشد.

 

سکته قلبی

 

عوارض سکته قلبی

- نارسایی قلب

- شوک کاردیوژنیک

- افزایش انفارکتوس ( بافت قلبی آسیب دیده)

- پریکاردیت (التهاب پرده اطراف قلب)

- آمبولی ریوی (لخته خون در ریه ها)

- خطر مرگ ناگهانی

- فلج اعضای بدن

- ورم پا

 

پیشگیری از سکته قلبی

-  فشار خونتان را کنترل کنید.

- سطح کلسترول خون را کنترل کنید.

- سیگار را ترک کنید.

- غذای کم چربی و میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید.

- مصرف نمک را کاهش دهید.

- دیابت را کنترل کنید.

- اگر چاق هستید، وزنتان را کم کنید.

- روزانه یا چند بار در هفته پیاده روی یا سایر ورزش هایی که کارآیی قلب را بهبود می بخشند، انجام دهید. 

- استرس را کم کنید.

سیستم گردش خون و عضلات قلب در نخستین ساعات روز انرژی کمتری دارند. از این رو احتمال ایست قلبی، سکته مغزی یا قلبی و اختلال در ضربان قلب در این ساعات بیشتر است

 

چه ساعاتی از روز، سکته قلبی بیشتر است؟

یک پژوهش نشان می دهد که بیشترین سکته های قلبی در فاصله زمانی 6 صبح تا 12 ظهر اتفاق می افتند.

سکته قلبی در ساعات اولیه روز بیشتر رخ می دهد. سیستم گردش خون و عضلات قلب در نخستین ساعات روز انرژی کمتری دارند. از این رو احتمال ایست قلبی، سکته مغزی یا قلبی و اختلال در ضربان قلب در این ساعات بیشتر است.

دلیل این ضعف هم به ریتم ساعت درونی بدن انسان برمی گردد. ساعت درونی بدن، فعالیت هایی مثل: ساعت خواب یا میزان حرارت بدن را تنظیم می کند. میزان نور خورشید و حرارت بر فعالیت ساعت درونی بدن موثر است.

بافت مرده عضلات قلب در افرادی که در فاصله ساعات 6 صبح تا 12 ظهر سکته کرده اند، حدود 20 درصد وسیع تر از بافت مرده در عضلات قلب افرادی بوده است که در ساعات دیگری از روز دچار سکته شده اند.

 

بیماران قلبی ماست و پنیر کم بخورند

دکتر سید حسن عارفی، متخصص قلب و عروق می گوید:

پنیر به علت دارا بودن دو عامل اصلی در بروز سکته قلبی، باید کم مصرف شود. درصد چربی پنیر (حتی نوع کم چرب آن) از سایر محصولات لبنی بالاتر است و به دلیل دارا بودن نمک زیاد، فشار خون را افزایش می‌دهد.

 

دکتر شادی عبدالباقی متخصص تغذیه نیز می گوید:

با توجه به مقدار چربی اشباع شده در ماست توصیه می شود، بیماران قلبی از ماست استفاده نکنند. بیماران قلبی اگر تمایل به مصرف ماست دارند، می توانند از دوغ در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.



  



نوشته شده در تاریخ 90/9/23 ساعت 12:26 ع توسط farhad nadimi


قلعه بلقیس در اسفراین


قلعه باستانی بلقیس در استان خراسان شمالی واقع شده است. این شهر باستانی که پیشینه آن به دوران اولیه اسلام باز می گردد، یکی از برجسته ترین مجموعه معماری های خشتی و گلی در ایران است.

 


قلعه بلقیس در اسفراین

خرابه‌های شهر باستانی اسفراین که هم اکنون به شهر بلقیس شهرت دارد، در فاصله حدود 3 کیلومتری جنوب اسفراین در استان خراسان شمالی واقع شده است و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های معماری خشتی و گلی کشور به شمار می‌رود.

ارگه یا قلعه بلقیس که به آن نارین قلعه نیز می‌گویند، برجسته‌ترین اثر در اسفراین است که مساحتی حدود 5/51712 مترمربع را در بر گرفته است که 29 برج در اندازه‌های مختلف در اطراف آن قرار دارد و از هر طرفی با خندق احاطه شده است.

مصالح اصلی به کار رفته در ساخت قلعه، گل چینیه است که در بخش‌های مختلف از خشت، آجر و چوب برای استحکام بیشتر استفاده شده است، دروازه ورودی آن در گوشه شمال‌غربی در دوطرف برج قرار دارد.

کهندژ بلقیس با شماره ثبت 4497 در فهرست آثار ملی قرار دارد. وسعت این شهر کهن در حدود 150 هکتار و مساحت ارگ (کهندژ ) حدود 5 هکتار است . این شهر بر اساس اسلوب معماری ساسانی و شامل سه بخش کهندژ ، ربض و شارستان ساخته شده و مهمترین مصالح به کار رفته در آن خشت و گل است . بخش های مهم شهر شامل کهندژ ، شارستان ، خندق و حصار دور شهر است و در داخل حصار های شهر مسجد ، مقبره شیخ آذری و راسته بازاری وجود داشته که در تصویر هوایی که در سال 1937 توسط پروفسور اشمیت گرفته شده است ، به خوبی قابل مشاهده هستند . کهندژ 29 برج به ارتفاع حدود 11 متر دارد و دروازه اصلی آن در شمال شرقی واقع شده است . این مجموعه تاریخی را می توان جزو عظیم ترین میراث های خشتی ایران تلقی کرد که در طول تاریخ همواره به عنوان یکی از شهر های مهم ، در حاشیه جاده معروف ابریشم قرار داشته است . این شاهراه تجاری در ادوار مختلف از رونق زیادی برخوردار بوده است . این شهر برای آخرین بار در دوره صفویه متروک شده و شهر اسفراین به محل کنونی خود در سه کیلو متری شمال شهر قدیم اسفراین منتقل شده است .

براساس این مطالعات مشخص شد این محوطه در قرن‌های نخست اسلامی شکل گرفته است و تا پایان دوره صفوی به طور مداوم مسکونی بوده است

شهر بلقیس برای نخستین بار در سال 1352 از سوی دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی خراسان به شکل محدود مورد گمانه‌زنی قرار گرفت.

براساس نتایج این کاوش‌ها که فقط به داخل قلعه محدود می‌شد، آثار و بقایای این شهر به دوره صفوی نسبت داده شد که متاسفانه در آن زمان به دلایلی، آثار خارج از قلعه مورد توجه قرار نگرفت.

گمانه‌زنی‌های اخیر (در سال 1386) در این محوطه به شناسایی دوره‌های مختلف استقرار در این شهر باستانی و کشف آثار قابل توجهی از قرن‌های مختلف دوره اسلامی منجر شد.

قلعه بلقیس در اسفراین

براساس این مطالعات مشخص شد این محوطه در قرن‌های نخست اسلامی شکل گرفته است و تا پایان دوره صفوی به طور مداوم مسکونی بوده است. هر چند، در برهه‌های خاصی از تاریخ مانند دوره یورش مغولان، حمله تیمورلنگ و آشوب‌های ازبک‌ها در دوره صفوی بر اثر اغتشاش‌ها به آن لطمه وارد شد. همچنین، گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در این محوطه مسائل زیادی از جمله حدود و حریم این شهر تاریخی، زمان ایجاد شهر و سابقه استقرار در آن و نیز رشد آن را در دوره‌های مختلف روشن کرده است.

تحلیل فضاهای شهری و کارکرد هر یک از بخش‌های شهر نیز تا حدودی مشخص شده است. از بین یافته‌های باستان‌شناختی می‌توان به انواع ظروف سفالی لعاب‌دار و ساده، به‌ویژه سفال «نوع نیشابور» و نیز سفال آبی و سفید دوره صفوی اشاره کرد.

از یافته‌های جالب دیگر می‌توان به چند سکه مسی اشاره کرد که مربوط به دوره سامانی است و نام نوح سامانی روی یکی از آن‌ها درج شده است. همچنین می‌توان به اشیای قابل توجهی مانند یک طاس تخته نرد از جنس عاج، یک مهره‌بازی فرد و مجسمه‌های کوچک سفالی اسب اشاره کرد.

از یافته‌های جالب دیگر می‌توان به چند سکه مسی اشاره کرد که مربوط به دوره سامانی است و نام نوح سامانی روی یکی از آن‌ها درج شده است

در نزدیکی دروازه شرقی که در منابع تاریخی از آن به عنوان دروازه نیشابور یاد شده است، گورستانی به مساحت 10 هکتار کشف شد که از قرون نخست اسلامی تا دوره صفوی پیوسته به عنوان گورستان شهر استفاده شده است. در این گورستان سنت‌های مختلف تدفین از جمله گورهای تابوتی، سردابه‌ای و گورهای آجرچین دیده می‌شود که نشان دهنده تغییر سنت تدفین در دوره‌های مختلف است.

از جالب‌ترین موارد، کشف چند اسکلت در داخل تابوت‌های چوبی است که به شکل طاق باز دفن شده‌اند و مربوط به مسیحیان نسطوری اسفراین در سده‌های 3 و 4 هجری است.

فراوری :ی.پیشوایی

بخش هنری تبیان


منابع:

سایت معاونت امور استانها

سایت میراث آریا



  



نوشته شده در تاریخ 90/9/23 ساعت 12:23 ع توسط farhad nadimi


مبانى اندیشه الحادی وهابیت

وهابیت
مقدمه

افکار و اندیشه فرقه وهابیت بر اساس مطالب قبلی که ارائه گردید برگرفته از آرا و اندیشه های ابن تیمیه می باشد که در قرن هفتم مطرح شد. بنا بر این به منظور شناخت این فرقه انحرافی ضروری است  با افکار و عقائد ابن تیمیه آشنا شویم.

 

مبانی فکری ابن تیمیه

مبانى فکرى ابن تیمیه را در چهار بخش می توان خلاصه کرد:

1 - حمل صفات خبرى بر معانى لغوى

در اصطلاح علم کلام، بخشى از صفات خدا را، صفات خبرى مى‏نامند، صفاتى که قرآن و حدیث از آن خبر داده و خرد آن را درک نکرده است، مانند «وجه‏» ،«ید»،«استواء بر عرش‏»و نظائر آنها که قسمتى از آنها در قرآن، و برخى دیگر در حدیث نبوى وارد شده است.

شکى نیست که معانى لغوى این صفات، ملازم با جسمانى بودن خداست زیرا«وجه‏» به معنى‏«صورت‏» و «ید» به معنى دست و «استواء»به معنى استقرار و یا جلوس، از شؤون موجودات امکانى است، و خداى واجب الوجود، منزه از چنین معانى، می باشد، ولى متاسفانه شیخ الاسلام قرن هفتم، اصرار مى‏ورزد که آنچه در این باره وارد شده، بر همان معانى لغوى و متداول عرفى باید حمل گردد و کسانى را که این نوع از صفات را به کمک قرائن موجود در آیات و روایات بر معانى مجازى و کنائى حمل مى‏کنند، «مؤوله‏» نامیده و به باد انتقاد مى‏گیرد، و به این نیز اکتفاء نمی کند و می گوید:همه صحابه و تابعان نیز بر این عقیده بوده‏اند .

بخش دوم تفکر ات الحادی اوعادى جلوه دادن مقامات پیامبران و اولیاى الهى است و اینکه آنان پس از مرگ کوچکترین تفاوتى با افراد عادى ندارند

ابن تیمیه در بحث توحید معتقد به رویت خداوند و جهت برای ذات پاک او بود و در اثبات این ادعا به ظاهر آیات و روایات استناد می کرد. وی معتقد بود که تمام نصوص بر این دلالت دارد که خداوند در بالای عرش بر فراز آسمان است و نیز با انگشتان می توان به او اشاره کرد و در قیامت دیده می شود. به عقیده وی ذات احدیت می خندد، و اگر کسی معتقد به بودن خدا در روی عرش و بالای آسمانها باشد، باید او را توبه داد و اگر توبه نکرد باید گردنش زده شود.1

ابن بطوطه، جهانگرد مراکشی نیز در سفر نامه اش درباره عقاید ابن تیمیه می نویسد:

«او... را در مسجد دمشق دیده است که مردم را موعظه می کرد و می گفت:"خداوند به آسمان دنیا فرود می آید همانگونه که من فرود می آیم»2

همچنین مدعی بود که پروردگار دارای اعضا و جوارح است ولی اعضاء و جوارح خداوند با مخلوقات متفاوت است .

وهابیت

 

2 - کاستن از مقامات پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم

بخش دوم تفکرات الحادی او عادى جلوه دادن مقامات پیامبران و اولیاى الهى است و اینکه آنان پس از مرگ کوچکترین تفاوتى با افراد عادى ندارند، او در این راستا، مسائلى را مطرح می کند که همگى یک هدف را تعقیب می کنند، و آن عادى جلوه دادن پیامبران، مخصوصا پیامبر اسلام و اولیاء بزرگ دین است. وی چنان در گرداب تفکرات بدعت آمیز خود غرق شده بود که فتاوایی از جمله حرام بودن زیارت قبر پیغمبر (ص) و اولیای الهی،توسل و شفاعت از وجود آن حضرت و دیگر اولیای الهی ،حرمت بنا،تعمیر ،و تزئین قبور آنها را حرام اعلام کرد و مدعی بود  که:کسانی که به زیارت می روند ،قصدشان همان قصد مشرکین است که از بت چیزهایی را طلب می کنند. 

بر همین مبنا وی اعلام نمود که:

1 - سفر براى زیارت پیامبر حرام است.

2 - کیفیت زیارت پیامبر، از کیفیت زیارت اهل قبور تجاوز نمى‏کند.

3 - هر نوع پناه و سایبان بر قبور حرام مى‏باشد.

4 - پس از درگذشت پیامبر هر گونه توسل به آن حضرت بدعت و شرک است.

5 - سوگند به پیامبر و قرآن، و یا سوگند دادن خدا، به آنها شرک مى‏باشد.

6 - برگزارى مراسم جشن و شادى در تولد پیامبر، بدعت‏به شمار مى‏رود.

 

زیر بناى آراء و نظریات او در این مسائل این است که براى توحید و شرک، حد منطقى قایل نشده و روى انگیزه خاصى، آنها را شرک، و بدعت و یا لااقل حرام مى‏داند.

او در این قسمت، آراء و نظریاتى را مطرح می کند، که پیش از او، احدى از علماى اسلام، نگفته است .وی با لجاج خاصى به جنگ همه مى‏رود، و از این جهت از همان زمان، و پس از آن، افکار عمومى اهل سنت‏ بر او شورید. و بارها دستگیر و زندانى شد و دهها کتاب بر رد اندیشه‏هاى او نوشته شد.

ابن تیمیه در بحث توحید معتقد به رویت خداوند و جهت برای ذات پاک او بود و در اثبات این ادعا به ظاهر آیات و روایات استناد می کرد

3 - انکار فضائل اهل البیت

بخش سوم از مبانى فکرى او را انکار فضائل مسلم اهل بیت عصمت و طهارت که در صحاح و مسانید اهل سنت وارد شده، تشکیل می دهد مبانى اندیشه های الحادی ابن تیمیه 1 - نزول آیه:«انما ولیکم الله و رسوله‏» درباره على، به اتفاق اهل علم دروغ است، (منهاج السنة ج 1 ص 1) در حالى که متجاوز از شصت و چهار محدث و دانشمند، بر نزول آن درباره امام تصریح کرده‏اند3 .

2 - آیه: (قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربى، درباره خاندان رسالت نازل نشده است ( منهاج السنة 2/118)، در حالى که متجاوز از چهل و پنج محدث و دانشمند آن را نقل کرده‏اند 4 .

و همچنین. . . این نوع نقدها و ردها، علاوه بر اینکه حاکى از عدم مبالات، در انتقاد است، خالى از یک نوع دشمنى باطنى با خاندان پیامبر نمى‏باشد.

تا پیش از احمد بن حنبل م/241، خلیفه راشد بودن امام در میان محدثان اهل سنت جا نیفتاده بود و در این قضیه موافق و مخالف وجود داشت، او بود که على را رسما خلیفه چهارم از خلفاى راشد اعلام کرد و با زحمات فراوان توانست مساله‏«تربیع خلافت‏»را تثبیت کند، و از این طریق با ناصبى گرى، سخت مبارزه نمود و کتاب‏«مناقب الصحابه‏»او بهترین گواه بر این مطلب است.

سلفی‌ها-وهابیت

وی دو اصل را وارد مذهب سلفی نمود در حالی که احمد ابن حنبل از آن دو اصل خبر نداشت. یکی این که سفر برای زیارت رسول خدا را بدعت شمرد وآن را حرام کرد.بر این اساس هر نوع توسل به پیشوایان اسلام  و اولیای الهی ، مانند تبرک به آثار آنان را بدعت و حرام و مخالف با اصول توحید دانست . دیگر اینکه احادیث فراوانی را که درباره فضایل اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده و خود احمد ابن حنبل و شاگردان وی نیز آن را نقل کرده اند ،نادرست خواند و همه آنها را انکار کرد. وی از این طریق اندیشه عثمانی گری عصر اموی را که در انکار فضایل علی (علیه السلام) خلاصه می گردد،و احمد ابن حنبل ،با تلاش بسیارزیاد آتش آن را خاموش کرد،دوباره زنده ساخت و از این طریق مساله "تربیع" را که  احمد ابن حنبل پایه گذار آن بود، این که علی علیه السلام چهارمین خلیفه اسلامی است را، موهن و سست اعلام کرد.

وی  روایاتی را که مخالف عقاید و آرای اوست بدون بررسی سند، جعلی دانسته و می گوید: «حدیث» (هو ولیّ کل مؤمن بعدی); او ـ حضرت علی(علیه السلام) ـ سرپرست هر مؤمنی بعد از من است، یک حدیث دروغ بر رسول خداست. بلکه او در حیات و مماتش ولی هر مؤمنی است و هر مؤمنی نیز ولی او در زمان حیات و ممات است».5

در حالی که بسیاری از علمای عامه چون ترمذی، نسائی، ابن حیان، حاکم نیشابوری، طیالسی، احمدبن حنبل و دیگران از طریق جعفربن سلیمان این حدیث را نقل کرده اند.

«حمصى‏»مى‏گوید وقتى مساله ‏«تربیع‏»از جانب احمد بن حنبل اعلام شد، به حضور او رفته و گفتم، کار شما، طعن بر طلحه و زبیر است، او صورت درهم کشید و گفت:من چه کار با آنان دارم؟آنگاه سخنى از عبد الله بن عمر نقل کردم، او در پاسخ گفت:عمر بهتر از فرزندش است، او على را عضو شوراى شش نفره قرار داد، و على نیز خود را امیر مؤمنان معرفى کرد، حالا من بگویم، على امیر مؤمنان نیست؟ 6

اندیشه عثمانی گری عصر اموی را که در انکار فضایل علی (ع) خلاصه می گردد،و احمد ابن حنبل ،با تلاش بسیارزیاد آتش آن را خاموش کرد،دوباره زنده ساخت و از این طریق مساله "تربیع" را که احمد ابن حنبل پایه گذار آن بود، این که علی علیه السلام چهارمین خلیفه اسلامی است را، موهن و سست اعلام کرد

ولى ابن تیمیه حنبلى از راه امام مذهب خود، منحرف شد و با انکار فضائل امام على - علیه السلام - ، روح ناصبى گرى و انکار فضائل اهل البیت را پرورش داد.

 

4 - مخالفت ‏با مذاهب چهارگانه اهل سنت

بخش چهارم از انحراف فکرى او مخالفت وى با مذاهب چهار گانه اهل سنت در برخی قواعد فقهی ،علی الخصوص باب نکاح و طلاق است که طرح نمونه هایی از آن را به فرصت دیگری واگذار می کنیم . ولی چنین مخالفتی‏با مبانى فکرى اهل سنت که اجماع فقهاى یک عصر، تا چه رسد به چند عصر را حجت می دانند، سازگار نیست.

در مجموع می توان گفت که آنچه را که ابن تیمیه از آراء و اندیشه های خویش به عنوان اسلام ناب و مبارزه با بدعت ارائه می کند چیزی نیست مگر تصورات واهی و موهوم فردی که با ایجاد التقاط در دین ناب ،زخمی تازه را بر پیکره  اسلام وارد ساخته است که برداشتهای غلط وی از آیات و احادیث و اصرار بر عدم تاویل آیات متشابه ، این آیه قرآن را: «و اما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه» 7 در خاطر زنده می کند . اندیشه های محمد ابن عبدالوهاب نیزباقیمانده آن چیزی است که ابن تیمیه و شاگردان وی از آلودگی اعتقادی و التقاط فکری در جامعه اسلامی به جای گذارده اند که تا کنون تاثیرات گوناگون این زخم بر پیکره امت اسلامی به چشم می خورد.

 

خلاصه سخن :

مبانی فکری ابن تیمیه در چهار بخش خلا صه می شود: 1-اعتقاد به جسمانی بودن خداوند

2- عادی جلوه دادن مقام بیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

3-انکار فضائل اهل بیت

4- مخالفت با مذاهب چهار گانه اهل بیت .

 

پی نوشتها:

1- وهابیگری ص60

2- برگی از جنایات وهابیت ص17-18

3- وهابیان – ص58

4- سنن ترمذی ج5ص637 – المستدرک حاکم ج3 ص110

5- الغدیر ج3- ص56-172

6- طبقات الحنابلة، ج1 ص393

7- قرآن کریم ، سوره آل عمران آیه 7

سید حامد حسینی



  



نوشته شده در تاریخ 90/9/23 ساعت 12:22 ع توسط farhad nadimi


مقدمه:

تغییر ناگهانی صدای بوق ماشین یا صدای آهنگی که از ماشین در حال عبور (به عنوان منبع) از کنار شما (ناظر) به گوش می رسد، توسط کریستین دوپلر در سال 1842 مطرح شد. اثر دوپلر عبارت است از:

جابه جایی و شیفت در فرکانس و طول موج امواجی که از منبع متحرک نسبت به محیط، سرچشمه می گیرند.

فرکانس دریافتی (´f) توسط رابطه زیر به فرکانس واقعی منبع مربوط می شود؛ سرعت منبع (vs)، سرعت ناظر (vo) و سرعت موج (v) در محیط با رابطه زیر داده می شود:

اثر دوپلر و دیوار صوتی

انتخاب علامت (+) یا (-) طبق قرارداد به این صورت است که اگر منبع و ناظر به سمت هم حرکت کنند، فرکانس دریافتی(´f) بزرگ تر از فرکانس واقعی (f0) است و اگر منبع و ناظر از هم دور شوند، فرکانس دریافتی (´f) از فرکانس واقعی (f0) کوچک تر خواهد بود.

اگرچه این رابطه ابتدا برای امواج صوتی به کاربرده شد؛ اما برای تمام امواج از جمله نور (و دیگر امواج الکترومغناطیسی) صادق است. اثر دوپلر برای نور معمولا بر اساس تغییر رنگ ها نسبت به فرکانس توصیف می شود. به عنوان مثال، شیفت قرمز  نور برای کهکشان های دور دست ثابت می کند که جهان در حال انبساط است.

 

منبع صوتی ساکن:

تصویر متحرک زیر، منبع صوتی ساکنی را نشان می دهد. امواج صوتی با فرکانس ثابت f0 تولید می شوند و جبهه های موج به طور متقارن در اطراف منبع با سرعت ثابت v انتشار می یابند که همان سرعت صوت در محیط است. فاصله بین جبهه های موج، طول موج است و تمام ناظرها فرکانس یکسانی را خواهند شنید که با فرکانس واقعی منبع، یکی است.

اثر دوپلر و دیوار صوتی

برای نشان دادن این که چگونه امواج دایره ای می توانند تولید شوند (بر حسب حرکت موجی و ذره ای) این جا را ببینید.

 

منبع متحرک با صوتV > منبعV (عدد ماخ 0.7):

در تصویر متحرک زیر، همان منبع صوتی، امواج صوتی را با فرکانس ثابت در همان محیط منتشر می کند؛ با این فرق که اکنون با سرعت vs = 0.7 v  (عدد ماخ 0.7) به سمت راست حرکت می کند.

اثر دوپلر و دیوار صوتی

جبهه های موج با همان فرکانس قبل تولید می شوند. با این وجود، زمانی که منبع حرکت می کند، مرکز هر جبهه موج جدید اندکی به سمت راست حرکت می کند. در نتیجه، جبهه های موج در سمت راست (در جلوی منبع صوت) به هم فشرده می شوند و در سمت چپ (پشت منبع صوت) از هم دور می شوند. ناظر در جلوی منبع، فرکانس بالاتر f ´ > f0  و پشت منبع،فرکانس پایین تر f ´< f0 را می شنود.

اثر دوپلر و دیوار صوتی

منبع متحرک با سرعت صوتV = منبعV (عدد ماخ 1، شکستن سد صوتی):

حال منبع صوتی با سرعت صوت حرکت می کند. سرعت صوت در هوا و در سطح دریا حدود 340 m/s یا حدود 750  مایل در هر ساعت است. اکنون جبهه های موج همگی در جلوی منبع در همان نقطه جمع می شوند. در نتیجه، تا وقتی که منبع نرسیده است، برای ناظر در جلوی منبع، چیزی آشکار نخواهد بود. جبهه فشار به دلیل جمع شدن تمام جبهه های موج کاملا شدید خواهد بود (یک موج ضربه ای)، و هنگامی که دیواره فشار  عبور می کند، به صورت زیر و بم دریافت نخواهد شد، بلکه به صورت "گرومپ" مانندی شنیده خواهد شد.

اثر دوپلر و دیوار صوتی

شکل بالا گلوله ای را نشان می دهد که با M=1.01 حرکت می کند. می توانید جبهه موج ضربه ای را در  جلوی نقطه ببینید.

 
 
 
 
اثر دوپلر و دیوار صوتی
اثر دوپلر و دیوار صوتی

        خلبان های جتی که در M=1 حرکت می کنند، گزارش می کنند که "دیوار" یا "سد" محسوسی وجود دارد که بایستی قبل از رسیدن به سرعت های مافوق صوت سوراخ شوند. این "دیوار" به دلیل شدت جبهه فشار است و پرواز کردن در این جبهه فشار، یک سواری آشفته و جهنده ای تولید خواهد کرد.

  

  

چاک ایگر اولین کسی بود که هنگام پرواز سریع تر از سرعت صوت در 14 اکتبر 1974 با هواپیمای موشکی X-1 دیوار صوتی را شکست.

  

منبع متحرک با صوتV  < منبعV(عدد ماخ 1.4 – مافوق صوت):

اکنون منبع صوت از سد سرعت صوتی عبور کرده است و با سرعت 1.4 برابر سرعت صوت (عدد ماخ 1.4) در حال حرکت است. از آن جایی که منبع با سرعت بیش تر از امواج صوتی که ایجاد می کند، حرکت می کند، واقعا از جبهه موج خود سبقت می گیرد. قبل از این که ناظر صدایی تولید شده توسط منبع را بشنود، منبع صوت از کنار ناظر ساکن رد می شود.

اثر دوپلر و دیوار صوتی

به تشکیل مخروط ماخ در این شکل دقت کنید؛ زاویه این مخروط به سرعت منبع نسبت به سرعت صوت بستگی دارد. این جبهه فشار قوی در مخروط ماخ است که باعث موج ضربه ای موسوم به "صدای شکستن دیوار صوتی" هنگام گذشتن هواپیما از بالای سر ناظر می شود. موج ضربه با سرعت صوتی v پیش روی می کند و چون از ترکیب تمام جاثر دوپلر و دیوار صوتیبهه موج ها، تشکیل یافته است، صدای شنیده شده توسط ناظر، کاملا زیاد خواهد بود. یک هواپیمای مافوق صوت معمولا دو صدای شکست دیوار صوتی تولید می کند؛ یکی از دماغه هواپیما و دیگری از دم آن؛ که به صدای بلند دوگانه منجر می شود.

 شکل روبرو، گلوله ای را با عدد ماخ 2.45  نشان می دهد. مخروط ماخ و جبهه موج

 ضربه کاملا محسوسند.

 

 

جبهه موج ایجاد شده توسط T-38 تالون، یک توربو جت دو موتوره با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و مافوق صوت

 

 

اثر دوپلر و دیوار صوتی

 

شکست دیوار صوتی توسط گروه TRUST-SSC ؛ رکورد سرعت فرود و دیوار صوتی روی زمین توسط این گروه شکسته شد.
اثر دوپلر و دیوار صوتی

 

 


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم: خدیجه آلچالانلو



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ