سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوندنی
1 2 >
نوشته شده در تاریخ 90/10/20 ساعت 1:59 ع توسط farhad nadimi


حکایت مجردان تحصیل کرده

 


افزایش تحصیلات عالی در میان دختران،موجب بالارفتن سطح توقع انها در ازدواج شده و به این ترتیب سن ازدواج نیز افزایش یافته است.

حکایت مجردان تحصیل کرده

مادر است و با یک دنیا آرزو و نگرانی برای فرزندانش. وقتی پای صحبتهایش می نشینی انگار با کتابی پر از داستانهای مختلف مواجه هستی.از زندگی اش می گوید.از گذران روزهای سخت جوانی و سالهای اول ازدواجش. همسرش کارگر بازنشسته یک کارخانه نساجی است. گذشته اش اگرچه با سختی و مشکلات بسیار همراه بوده اما به گونه ای برخورد می کند که انگار گذشته را به فراموشی سپرده و نگرانی های اکنونش،برای او دردناکتر از ان چیزهایی است که در گذشته تجربه کرده است. 3 فرزند دارد که یکی از انها دختر است. به نظر می رسد بخش اعظم نگرانیها و دل مشغولی هایش به خاطر تنها دخترش است.دختری که به قول خودش با هزار و یک مشکل و تنگنای مادی،مراحل کسب مدارج علمی و دانشگاهی را طی کرده است. به هر حال از هزینه های فراوان کلاس های کنکور گرفته تا شهریه دانشگاه آزاد و سایر مخارج تحصیلی،تا حال که با تلاش فراوان و گرفتن معلم خصوصی در کنکور دکترا پذیرفته شده و در رشته مهندسی در یک دانشگاه سراسری مشغول به تحصیل است. آنطور که مادرش می گوید روزهای پایان تحصیلش را سپری می کند. 28 سال دارد و دختری محجوب و ساده است. مادر دوست دارد او ازدواج کند و سر و سامانی بگیرد. اما شرایط خانواده به گونه ای است که گویا فرصت های ازدواج برایشان محدودتر شده است.

مادر از وقتی حرف می زند که به خاطر تامین مخارج زندگی پس از بازنشتگی پدر،مجبور به پذیرفتن سرایداری یک مجموعه آپارتمانی شدند. در دو اتاق در خانه ای در مرکز شهر زندگی می کنند و گویا دستشان به دهانشان به زور می رسد. مادر خیلی غمگین است.می گوید که دخترش چندین خواستگار خوب داشته که پذیرای شغل پدر و شرایط زندگی ما نبوده اند.از طرف دیگر از بالا رفتن توقعات دخترش می گوید.از اینکه به خاطر بالابودن سطح تحصیلاتش،توقعاتی دارد و تنها به ازدواج با کسی تن می دهد که به قول خودش سرش به تنش بیارزد. مادر خسته است و نگران و پر است از آرزوهای رنگارنگ و زیبا برای یگانه دخترش. او عاشقانه دخترش را دوست دارد و آرزوی خوشبختی اش را دارد.اما تصور می کند که دخترش با طی کردن مسیر زندگی در این شرایط نمی تواند شاداب و سرزنده باشد.مادر دیگر پیر شده و پدر نیز توان گذشته را ندارد. مادر از این می گوید که ای کاش دخترش تحصیلات بالا نداشت اما تاکنون تشکیل زندگی داده بود و به طور مستقلی روزگار را سپری می کرد.

آری!حکایت این مادر حکایت بسیاری از مادران امروز است.مادرانی که وسیله تحصیل و موفقیت فرزندانشان را را تمام توان،فراهم کرده اند و امید داشته اند که روزی شاهد تشکیل زندگی مستقلی توام با خوشبختی،برای فرزندانشان باشند.

اشتباه نکنید.مقصود این نیست که لزوما هر دختری باید ازدواج کند و عدم ازدواج به معنای نقص و کمبودی برای دختران محسوب می شود. مسلم است که برای عده ای از دختران این جامعه شرایط و موقعیت مناسبی برای ازدواج به وجود نیامده که این معضلی برای اجتماع محسوب نمی شود.برخی از دختران نیز بنا به دلایلی شخصی و روحی،نیاز به ازدواج را در خود احساس نمی کنند و از زندگانی در تجرد لذت می برند. البته مقصود یک زندگی عادی و سالم است.

آنچه امروز به معضلی جدی در میان دختران جامعه ما تبدیل شده،دلایلی است که با گذر زمان،تبعات مخرب ان وضوح بیشتری پیدا می کند. افزایش تحصیلات عالی در میان دختران،موجب بالارفتن سطح توقع انها در ازدواج شده و به این ترتیب سن ازدواج نیز افزایش یافته است. در این زمینه آمارها و اخبار قابل توجهی هم ارائه می شود که نکات مهمی را متذکر می شوند

چند روز قبل در برخی از خبرگزایها دیده شد که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از این که دختران مدارج علمی را طی می کنند ابراز خوشحالی کرده اما از وجود برخی نگرانی ها،سخن گفته که ممکن است توازن جامعه را برهم زند. وی از لزوم تحقق عدالت جنسیتی و نه برابری جنسیتی سخن گفته است.

خانم طیبه صفایی عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اینطور بیان کرده که: به عنوان یک هیئت علمی وقتی در کلاس می بینم که اکثریت کلاس با دختران است و تنها دو نفر پسر در سر کلاس می نشینند، در عین حال که از اینکه دانشجویان دختر مدارج علمی و تحصیلات عالیه دارند خوشحال می شوم اما دچار یک نگرانی هم هستیم که توازن و تعادل جامعه نیز بهم می خورد.

وی گفت: مهم در اینجا عدالت جنسیتی است و نه برابری جنسیتی. چرا که هر زمان که توازن جامعه بهم بخورد نگران کننده است.

خانم صفایی با اشاره به بحران هایی که در پی از بهم خوردن توازن بوجود می آید، اینطور بیان کرد:

از دیگر تبعاتی که می توان اشاره کرد این است که متاسفانه آمار سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و دختران در سنین بالا کمتر موقعیت ازدواج پیدا می کنند و همین مسئله باعث شده که میان تحصیلات بالای دختران و افزایش سن ازدواج در میان آنها رابطه مستقیم به وجود بیاید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر دختران دوست دارند طرف های ازدواج با آنها تحصیلات بالا داشته باشند و از سوی دیگر نمی خواهند با پسران دیپلمه هم ازدواج کنند و این مسئله آنها را با مشکلات خاصی مواجه می کند.

حکایت مجردان تحصیل کرده

وی با اشاره به مشکلاتی که در سطح اشتغال برای افرادی که بدون توجه به آینده شغلی، تحصیلات عالیه دارند، گفت: اگر نتوانیم پیش بینی اشتغال داشته باشیم، تنها با مدارج علمی، مطالبات فردی را بالا برده ایم. در حالی که اگر فرد تحصیلات معمولی داشته باشد قبل از آن به شغل های معمولی تر تن می داد اما با تحصیلات عالیه مطالبه پیدا می کنند و از جامعه طلبکار می شود و اثر روانی بر روی او دارد و دچار افسردگی و سرخوردگی شده و احساس ناکامی می کند.

خانم صفایی افزود: افرادی که با مدرک بالا بیکار هستند آسیب های بیشتری می بینند. با این موضوع باید منطقی و عقلایی برخورد کرد و نگاه ما نباید جنسیتی باشد بلکه باید نگاه خانواده محور داشته باشیم و بین آحاد جامعه توازن ایجاد کنیم.

 

وی با تاکید بر این نکته نیاز است که دختران در مشاغلی مرتبط با آنها و خصوصیات زنان تحصیلات عالیه داشته باشند، گفت: باید برای دختران در مشاغل مورد نیاز که همخوانی با خصوصیات آنها دارد سهمیه های خاصی در نظر بگیریم اما در عین حال به مشکلاتی که در رشته های غیر مرتبط با زنان بوجود آمده توجه کنیم. به طور مثال در رشته کشاورزی تعداد دختران بیشتر بوده که این مسئله در آتیه شغلی آنها مشکل ساز می شود.

 وی درباره میزان پذیرش زنان در حوزه های اجرایی تاکید کرد: هنوز سیستم اداری پذیرش این را ندارد که در سطوح مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری خانم ها را بپذیرد و عملاً می بینیم که دانش آموختگان دختر که طالب شغل هستند و شغلی متناسب با آنها وجود ندارد.

این عبارات و جملات حاوی مطالب و مضامینی هستند که شاید بارها شنیده ایم.اما انچه مهم است عملی شدن این موارد است.اینکه بستری مناسب برای اجرای این حرفها ایجاد شود.آنچه برای جوانان امروز و والدین آنها مهم است،خوشبختی فرزندانشان است.انگار گوش انها هم از شنیدن حرفهای تکراری خسته شده.مادری که طی شدن زیباترین روزهای جوانی دخترش را می بیند،تنها آرزویش این است که دخترش احساس رضایت و شادکامی را تجربه کند.

 

 

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان



  



نوشته شده در تاریخ 90/10/20 ساعت 1:59 ع توسط farhad nadimi


آلرژی چشمی باعث قرمزی و پف کردن چشم ها می شود. کمپرس سرد می تواند چشم شما را تسکین دهد. اما برای درمان بلند مدت، شما باید عوامل ایجاد کننده آلرژی و علائم آنها را شناسایی کنید.

 


قرمزی چشم

 

علائم آلرژی های چشمی

- قرمزی چشم یا پلک داخلی چشم

- خارش چشم

- اشک ریزش

- تاری دید

- احساس سوزش چشم

- ورم پلک

- حساسیت به نور

 

آلرژی چشم می تواند به تنهایی و یا با آلرژی بینی و آلرژی پوست همراه باشد.

بهترین راه برای تشخیص آلرژی چشم، رفتن به نزد چشم پزشک است

چرا آلرژی سبب قرمزی چشم می شود؟

عوامل آلرژی زا عبارتند از: کپک ها و یا گرده ها. وقتی که چشم در معرض عوامل آلرژی زا قرار گیرد، سلول های  چشم به نام "ماست سل"، هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را آزاد می کنند که باعث التهاب، قرمزی، آب‌ریزش و خارش چشم ها می شوند.

 

مالیدن چشم ها

چشمان خود را نمالید

اگر چشم خود را بمالید، ممکن است مشکل را بدتر کند. مالش چشمان باعث خواهد شد ماست سل ها، بیشتر مواد شیمیایی آزاد کنند و باعث خارش چشمان گردند.

اگر شما از لنز استفاده می کنید، لنزها را از چشمانتان درآورید.

از آرایش چشم خودداری کنید.

از کمپرس سرد برای چشمانتان استفاده کنید.

هر از چند گاهی، دست ها را بشویید.

 

تشدید کننده های آلرژی چشم

اگر از چشم خود در طبیعت محافظت نکنید، ممکن است به ورم ملتحمه آلرژیک فصلی دچار شوید. علف ها، درختان و گرده گیاهان بدترین مواد آلرژی زا برای چشم ها می باشند.

هنگامی که گرده ها در هوا زیاد باشند، در خانه بمانید و درب های پنجره ها را ببندید و تهویه هوا را روشن کنید.

اگر باید بیرون از خانه بروید، حتما عینک بزنید تا گرده ها به چشمان‌تان وارد نشوند.

 

مواد آلرژی زای چشم

 

آلرژی چشم و حیوانات

پوست حیوانات، گردوغبار و کپک های قارچی می توانند باعث آلرژی شود.

بهتر است حیوانات را در داخل خانه نگه ندارید.

سعی کنید کمتر با حیوانات در تماس باشید.

وقتی به حیوانات دست می زنید، فورا دستان خود را بشویید و لباس خود را عوض کنید.

 

مواد آلرژی زا را دور کنید

اگر ذرات غبار باعث آبریزش از چشم و ترشح اشک می شود، این نکات را مد نظر قرار دهید:

ملحفه ها را با آب داغ بشویید.

رطوبت خانه خود را کنترل کنید و بین 30 تا 50 درصد نگه دارید.

کف خانه را با پارچه ای مرطوب تمیز کنید.

جارو دستی نکشید، زیرا با  این کار ذرات گردوغبار را در هوا پخش می کنید.

به طور مرتب وسایل خانه خود را با یک دستمال نم دار، گردگیری کنید.

عروسک های پشمالو و پرزدار را دور از دسترس کودکان در جایی قرار دهید، زیرا کرک و پشم این عروسک ها آلرژی زا هستند

آلرژی چشم و کپک های قارچی

همیشه حمام، آشپزخانه، دستشویی و زیرزمین را تمیز و خشک نگه دارید، زیرا کپک ها در محیط گرم و مرطوب سریع تر رشد می کنند؛ مثلا بعد از بیرون آمدن از حمام، درب آن را باز بگذارید تا حمام خشک شود.

بعد از شستن لباس ها در ماشین لباسشویی، درب آن را باز بگذارید تا داخل آن خشک شود.

اگر بتوانید ذرات موجود در هوا را از بین ببرید، از آلرژی های چشمی نیز در امان خواهید بود.

 

قطره چشمی

 

قطره های چشمی

بیشتر قطره هایی که برای درمان آلرژی چشمی به کار می روند، همانند قطره های مخصوص آلرژی بینی است، از جمله آنتی هیستامین ها و دکونژستان ها.

قطره چشمی آنتی هیستامین باعث کاهش تورم، قرمزی و خارش چشمان می شود.

این قطره ها، باعث ریزش اشک می شوند، بنابراین مواد آلرژن را از چشم دور می کنند.

قطره های دکونژستان، باعث جمع شدن عروق خونی در چشم می شوند و قرمزی چشم را موجب می شوند. استفاده از این قطره ها برای مدت طولانی، علائم را بدتر خواهد کرد. بنابراین از مصرف خودسرانه قطره های چشمی بپرهیزید و حتما تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنید.

برخی از تجویزها شامل قطره های چشمی غیراستروئیدی ضد التهاب و قطره های چشمی استروئیدی می باشند.

از مصرف خودسرانه قطره های چشمی بپرهیزید و حتما تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنید

 

داروهای خوراکی برای آلرژی های چشم

آنتی هیستامین و دکونژستان خوراکی می توانند علائم آلرژی های چشمی را کنترل کنند.

آنتی هیستامین خوراکی، چشم ها را خشک می کند و فرد را به گیجی وا می دارد.

برخی از دکونژستان ها نیز دارای عوارض جانبی می باشند، از قبیل: سرگیجه و یا تحریک پذیری.

برخی افراد نباید از این داروهای خوراکی ضد آلرژی استفاده کنند. پس تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنید.

تزریق آمپول

 

آیا آمپول آلرژی کمک می کند؟

آمپول آلرژی، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا از موادی که موجب آلرژی می شوند، استفاده کند.

این آمپول ها معمولا برای موارد شدید آلرژی به کار برده می شود. درمان می تواند ماه ها طول بکشد و شما ممکن است نیاز به دارو نیز داشته باشید.

 

 

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



  



نوشته شده در تاریخ 90/10/20 ساعت 1:58 ع توسط farhad nadimi


سلامتی و آرامش با ویتامین‌های گروه B

 


ویتامین‌ها به دسته‌ای از مواد مغذی اطلاق می‌شوند که به مقدار کم، ولی ضروری برای بدن مورد نیازند. از مهم‌ترین این ویتامین‌ها می‌توان به ویتامین‌های گروه"B" اشاره کرد که نقش عمده آن‌ها در متابولیسم انرژی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها است.

منابع غذایی ویتامین b1

ویتامین B1 (تیامین)

تیامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، عملکرد سیستم ایمنی و نیز به عنوان کوآنزیم برخی آنزیم‌ها عمل می‌کند.

کمبود آن سبب برخی حالات نظیر ضعف، بی اشتهایی، تپش قلب، افزایش فشار خون و... می‌شود. در برخی موارد، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و عدم تعادل در راه رفتن نیز ناشی از کمبود تیامین است.

تیامین به مقدار زیاد در مخمر، جگر، غلات (کامل) و در گوشت یافت می‌شود.

البته باید توجه داشت هرچه نیاز و دریافت انرژی بالا رود نیاز به دریافت تیامین هم بیشتر می‌شود.

 

منابع غذایی ویتامین ب 6

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

ویتامین B6 یا پیریدوکسین در متابولیسم اسیدهای آمینه، تنظیم گیرنده‌های هورمون‌های استروئیدی، متابولیسم هم (نقش در هموگلوبین به عنوان حامل آهن) و تولید هیستامین نقش دارد.

ضعف، التهاب بدن (به خصوص در اطراف لب‌ها و دهان)، برخی ضایعات پوستی و اختلال در سیستم ایمنی از علائم مربوط به کمبود ویتامین B6 است.

باید در نظر داشت با افزایش مصرف پروتئین نیاز به دریافت پیریدوکسین نیز بیشتر می‌شود. سبزیجات تازه، گوشت و غلات از منابع خوب پیریدوکسین هستند.

  

منابع غذایی ویتامین b2

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

برای ریبوفلاوین می‌توان نقش‌هایی مانند متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و چربی‌ها و نیز حمایت از سیستم آنتی‌اکسیدانی و نقش کوآنزیمی را برشمرد.

التهاب لب‌ها، لثه و اطراف دهان و نیز اختلالات عصبی و کم خونی از عوارض مربوط به کمبود ریبوفلاوین است.

ریبوفلاوین را می‌توان از مواد غذایی مانند جگر، گوشت، سبزیجات تازه، سبوس غلات و لبنیات دریافت کرد.

 

ویتامین b3

ویتامین B3 (نیاسین)

نقش‌های اختصاصی نیاسین شامل ترمیم و نگهداری ژن‌ها و DNA است، علاوه بر آن این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب و آمینواسیدها نقش دارد.

عوارضی مانند ضعف عضلانی، سوءهاضمه و بیماری پلاگر که موجب ضایعات پوستی، فراموشی و اسهال می‌شود، از نشانه‌های کمبود نیاسین است. باید توجه داشت که نیاسین در آبکش کردن برنج که یکی از منابع غنی آن است (از طریق آب دور ریخته شده) از دست می‌رود.

گوشت، برخی غلات، بادام زمینی، شیر و تخم‌مرغ از منابع سرشار نیاسین می‌باشند.

منابع غذایی اسید فولیک

ویتامین B9 (فولات یا اسید فولیک)

ویتامین B9 در سنتز اسیدهای آمینه و ساخت سلول‌های خونی یا گلبول‌های سفید و قرمز (WBC و RBC) نقش دارد.

در کمبود این ویتامین مقدار هموسیستئین خون بالا می‌رود که از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی می‌باشد. اختلالات عصبی، اختلال در رشد جنین و نیز اختلال در تولید سلول‌های خونی و کم‌خونی، ناشی از کمبود فولات است.

جگر، گوشت، غلات کامل و سبزیجات برگ پهن از منابع خوب فولات هستند. باید یادآوری کرد که در کمبود آهن و ویتامین C ممکن است علائم کمبود فولات رخ بدهد.

 

منابع غذایی b5

 

ویتامین B5 (اسید پنتوتنیک)

نقش ویتامین B5 مانند سایر ویتامین‌های ذکر شده در متابولیسم و تولید انرژی است، به طوری که در کمبود این ویتامین فرد دچار افسردگی، اختلالات خواب و کمبود انرژی می‌شود.

گوشت، جگر، شیر و غلات (کامل) از منابع غنی اسید پانتوتنیک هستند.

البته لازم به ذکر است که در فرآیند پوست‌گیری غلات، مقدار زیادی از ذخیره ویتامین B5 آن از دست می‌رود.

  

بیوتین

 

ویتامین بیوتین (B7 , H)

بیوتین به عنوان کوآنزیم آنزیم‌های کربوکسیلاز و در فرآیند کربوکسیلاسیون نقش اصلی را دارا است. علاوه بر آن در تولید برخی آنزیم‌های دیگر مانند گلوکوکیناز و PEPCK و نیز در تعامل با فولیک اسید و ویتامین B12 ایفای نقش می‌کند.

درماتیت (پوسته پوسته شدن پوست)، کبد چرب و هیپرکلسترولمی از مهم‌ترین عوارض کمبود بیوتین هستند.

بادام زمینی، تخم مرغ، سویا، ماست و سیب زمینی از منابع غذایی حاوی بیوتین می‌باشند.

 

ویتامین b12

 

ویتامین B12 (کوبالامین)

ویتامین B12 به عنوان کوآنزیم برای برخی آنزیم‌های بدن بوده و نیز نقش شناخته شده آن در تولید سلول‌های خونی و عصبی حائز اهمیت است.

کم‌خونی، اختلالات عصبی، اختلال در رشد و تکثیر سلولی و نیز سطح بالای هموسیستئین خون از عوارض مربوط به کمبود ویتامین B12 است.

منابع غذایی ویتامین B12 عمدتاً حیوانی‌اند، مانند جگر، شیر، تخم مرغ، ماهی، ماهیچه و ... ممکن است افراد گیاه‌خوار دچار کمبود ویتامین B12 شوند.

 

نتیجه‌گیری

ویتامین‌های گروه B از گروه ویتامین‌های محلول در آب بوده که باید برای تأمین نیاز بدن به صورت روزانه مصرف شوند، زیرا بدن قادر به ذخیره سازی آن‌ها نیست.

نکته مهم در مورد ویتامین‌های گروه B آسیب پذیری آن‌ها در برابر حرارت، اکسیداسیون و PH بالا بوده و برخی از آن‌ها مانند ویتامین B1 به الکل نیز حساسیت دارند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان



  



نوشته شده در تاریخ 90/10/18 ساعت 7:32 ع توسط farhad nadimi


 مخالفت مجلس با حذف یارانه 10 میلیون نفر

 


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس با حذف 10 میلیون نفر در طرح هدفمندی یارانه‌ها مخالف است اما ‌اگر بخواهند به افراد نیازمند یارانه بیشتری بدهند، ما موافقیم.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه برای من خیلی جالب بود؛ این نمایشگاه با یک تنوع بسیار ستودنی انجام شده بود و با یک خوش سلیقگی هم همراه است که مخاطب را جذب کند.

لاریجانی

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نمایشگاه افزود: آقای علی‌اکبری برای نمایشگاه وقت گذاشتند و کارهایشان به نتیجه رسیده است.

رئیس مجلس گفت: اینکه مسئولان مربوطه توانسته‌اند زمینه‌ای را برای رشد دانش‌آموزان فراهم کنند، کار ارزشمندی است که باید به آن کمک کرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص لایحه بودجه اظهار داشت: همانقدر که شما از لایحه بودجه خبر دارید، ما هم از آن خبر داریم؛‌ مطابق قانون بودجه باید 15 آذر به مجلس می‌آمد که کار را مشکل کردند.

رئیس مجلس در خصوص سؤال دیگری گفت: مجلس سه هفته کار می‌کند و یک هفته هم نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه سرکشی می‌کنند؛ ما برای تعطیلی مجلس یک برنامه ثابت داریم که بر اساس آن نمایندگان در طول ماه یک هفته را به مسائل حوزه انتخابیه اختصاص می‌دهند که آن هم تعطیلی نیست.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات در زمانی که قانون گفته است، برگزار می‌شود و قاعدتا نمایندگان 10 روز قبل از آن به کارهای انتخاباتی خود می‌رسند.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگری در مورد وحدت اصولگرایان اظهار داشت: اینکه اصولگرایان تنوع فکری داشته باشند، مسئله اشکال داری نیست، اینکه افراد آراء خود را مطرح کنند و بر اساس آن عده‌ای در انتخابات حضور داشته باشند، مشکلی ندارد‌ لذا اصرار کردن به اینکه افراد در سیستم‌ها حضور داشته باشند، خیلی دلیل ندارد.

لاریجانی افزود: بالاخره یک سری افراد نظر خاصی دارند و می‌خواهند با یک تابلو وارد عرصه انتخابات شوند؛ هر گروهی که احساس می‌کند می‌توانند فکری را در مجلس به سرانجام برسانند، باید از آن دفاع کند. من فکر می‌کنم که شرایط فعلی شرایط به سامانی است، چرا‌که گروه‌های مختلف می‌توانند در انتخابات نقش داشته باشند.

دولت قبلا هم صحبت‌هایی شده بود که در آستانه انتخابات، اقدامات و تغییراتی که یک مقدار سوءتفاهم یا مناقشه در کشور ایجاد کند، انجام نشود، البته دوستان هم این مسئله را قبول داشتند؛ مخصوصا در مورد فرمانداران و بخشداران و افرادی که می‌توانند در کار اجرایی دخالت کنند، تغییرات می‌تواند تزلزل ایجاد کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت‌های کاری مجلس نهم نیز گفت: این اولویت‌های مجلس هشتم خیلی متفاوت نیست چرا‌که همه قصد دارند مسائل اصلی کشور را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه دو مسئله وجود دارد؛ یکی قانونگذاری برای کشور و دیگری موضوع نظارت؛ در موضوع قانونگذاری در مجلس هشتم گام‌های خوبی برداشته شد و طرح‌های مهمی مثل هدفمند کردن یارانه‌ها یا مسائلی مثل بهره‌وری کشاورزی یا قانون مجازات اسلامی تصویب شد.

لاریجانی ادامه داد: این سیر تمام شده نیست و حتما ما نیازهای مستمری داریم که باید به آنها توجه کنیم اما روح اصلی باید تسهیل فضای کسب و کار برای رونق اقتصادی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید چرخ تولید در کشور فعال باشد و مسائلی مانند اشتغال حل شود‌ لذا هم دولت و هم مجلس باید یک خط فکری را دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت هم چون یک سازوکار آئین‌نامه‌ای در مجلس هشتم فراهم شد‌ و هم کمیسیون‌ها از قدرت نظارت برخوردار شدند و هم معاونت نظارت بر مجلس طراحی شد و هم اینکه سؤال از حالت تفنن درآمد و باید گفت که اقدامات خوبی داشتیم.

آنچه ‌در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده برای عموم مردم است؛ دولت می‌تواند به یک عده بیشتر یارانه بدهد اما سطح فراگیر این قانون، عموم مردم است؛ اگر حذف 10 میلیون نفر به معنای این باشد که هیچ چیزی نمی‌خواهند به آنها دهند، خلاف قانون است و ما مخالفیم‌ اما اگر بخواهند به افراد نیازمند یارانه بیشتری بدهند، ما موافقیم

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص کنار گذاشتن 10میلیون نفر در طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: آنچه ‌در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده برای عموم مردم است؛ دولت می‌تواند به یک عده بیشتر یارانه بدهد اما سطح فراگیر این قانون، عموم مردم است؛ اگر حذف 10 میلیون نفر به معنای این باشد که هیچ چیزی نمی‌خواهند به آنها دهند، خلاف قانون است و ما مخالفیم‌ اما اگر بخواهند به افراد نیازمند یارانه بیشتری بدهند، ما موافقیم.

لاریجانی در بحث دیگری از مصاحبه خود اظهار داشت: با دولت قبلا هم صحبت‌هایی شده بود که در آستانه انتخابات، اقدامات و تغییراتی که یک مقدار سوءتفاهم یا مناقشه در کشور ایجاد کند، انجام نشود، البته دوستان هم این مسئله را قبول داشتند؛ مخصوصا در مورد فرمانداران و بخشداران و افرادی که می‌توانند در کار اجرایی دخالت کنند، تغییرات می‌تواند تزلزل ایجاد کند.

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات برای ما یک فرصت است، افزود: باید همه لوازم در نظر گرفته شوند تا امر مبارک انتخابات به درستی انجام شود.

بخش سیاست تبیان


  



نوشته شده در تاریخ 90/10/9 ساعت 12:44 ص توسط farhad nadimi


) نتایج اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه، قابل پرورش است و می‌توان با آموزش‌های درست آن راپرورش داد و تقویت نمود.

2) مانند عضله‌ای که می‌توان با تمرین دادن تقویت کرد، حافظه را نیز می‌توان تقویت کرد.

3) تقویت حافظه نه تنها به آموختن روش‌های تازه بستگی دارد، بلکه به انگیزه قوی نیز نیازمند است.

4) نیاز و همچنین تشخیص دقیق هدف و گام گذاشتن در آن را، می‌توان عامل مهمی در شناسایی نکات کلیدی مطالب به شمار آورد.

5) هر قدر مطلبی با مطالب دیگر در ذهن ارتباط داشته باشد حافظه ما آن را بهتر ضبط می‌کند.

6) بر اساس منحنی ابینگ هاس بعد از گذشت 24 ساعت تقریباً 70 درصد مطالب را از یاد می‌بریم، بخاطر داشته باشید حتماَ 24 ساعت اول پس از مطالعه هر موضوعی، حداقل چند دقیقه آن را تکرار کنید.

7) حالت آمادگی برای یادگیری یکی از راه‌های تقویت حافظه است. (قانون ثرندایک)

8) تکرارهایی که بر طبق قاعده و نظم باشند بر نگهداری مطالب خوانده شده موثر است. (ثرندایک)

9) بر طبق تئوری گشتالت، ار ابتدا مطالب را در قالب کلی و چهار چوب کلی فرا بگیریم تأثیر آن در فراگیری بیشتر است. (از کل به جزء)

10) علاقه داشتن به یک موضوع از عواملی مهم در فراگیری یک مطلب بشمار می‌آید.

11) زمینه سازی و کسب اطلاعات مقدماتی و همچنین انگیزه‌های فراگیری یک مطلب و گوشزد کردن محاسن آموختن آن راه مناسبی برای ایجاد علاقه غیر مستقیم و ثانوی به یک موضوع و در نتیجه حافظه بهتر است.

12) انتخاب آگاهانه موضوعاتی که مطالعه می‌شود و مطالبی را که می‌خواهیم یاد بگیریم باعث فعال سازی حافظه می‌شود.

13) یک قاعده خوب برای گزینش مطالبی که باید از مطالعات متفرقه بخاطر بسپارید آن است که از خود بپرسید چه چیزهایی را احتمالاً در هفته و ماه آینده و سال آینده و یا ده سال آینده می‌خواهم بخاطر داشته باشم. (این موضوع که بر مبنای اصل گزینش در حافظه، بیان شده است به طرز کاملاً مشهودی در هدف‌گذاری رعایت می‌گردد)

14) دقت و توجه، یکی دیگر از مسائلی است که باعث تقویت حافظه می‌شود. وقتی وقت شما در تسخیر اندیشه‌های پنهان و گریزان است امکان آموختن وجود ندارد.

15) آغاز درست، سعی کنید مطالب را از ابتدا صحیح و دقیق یاد بگیرید مطالبی که در کارهای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان وجود دارد این است که موضوعات را بطور دقیق و عمقی مطالعه نمی‌کنند و باعث فراموشی می‌شود. شک و تردید از عواملی است که حافظه را کند و ضعیف می‌کند. حتی در فراگیری یک مهارت، واصول و مبناهای اولیه، بسیار مهم هستند و هنگامی که فردی مهارت لازم را در کاری بدست آورد اعمال ابتدایی آن بصورت یک کار عادی در می‌آید و دیگر نیازی به تمرکز روی آنها نیست و قدرت تمرکز برای کارهای بزرگتر، آزاد می‌شود.

16) ترکیبی از بکار بستن و فهمیدن یک موضوع نقش مهمی در تقویت حافظه نسبت به آن موضوع دارد. کسانی که وقتی مطلبی را می‌خوانند، می‌فهمند و عملاً آن را تکرار می‌کنند تا بصورت ملکه ذهنی درآید به راحتی می‌توانند مطالب فراگرفته شده را بخاطر بسپارند و تا مدت‌های زیادی آن را در حافظه نگهدارند و در مواقع مورد نیاز فراخوانی خوبی نسبت به آن داشته باشند.

17) آنچه را که قصد می‌کنیم و واقعاً می‌خواهیم به یاد بیاوریم بیشتر از چیزهایی که بطور طبیعی می‌بینیم، می‌شنویم و یا می‌خوانیم، به خاطر می‌سپاریم، متمایل کردن انرژی‌های ذهنی به سوی یک هدف که از آن به تمایل ذهنی تعبیر می‌شود یکی از عوامل مهم در بخاطرسپاری مطالب بشمار می‌آید.

18) با رعایت کلیه قواعد و اصول لازم، بهتر است به حافظه اعتماد داشته باشید تا در موقعیت‌های مختلف پاسخ‌های مناسب‌تری بدهد.

19) ارتباط دادن موضوعات به خویشتن و وارد کردن خود در آن و پیدا کردن نقش آن موضوع در زندگی فردی و همچنین یافتن نقاط مشترک بین موضوع و زندگی روزمره و حالات انسانی، یکی از موارد بسیار مهمی است که حافظه را فعال می‌کند.

20) ایجاد ارتباط سازی‌های منطقی (همخوانی معقول) و برقراری ارتباطات بین موضوعات باعث می‌شود تا آنچه را که مطالعه می‌کنیم و یاد می‌گیریم بهتر در حافظه ضبط شود. به قول ویلیام جیمز کسی دارای حافظه‌ای بسیار قوی است که روی تجربه‌های خود تفکر و تأمل می‌کند و تفکرات خود را بطور منظم به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

21) سازمان، (جایی برای هر چیز و هر چیزی در جای خود) اصلی است که باید در حافظه حکومت کند یک حافظه خوب همانند یک سیستم بایگانی است که به خوبی سازمان یافته و نگهداری شده باشد. وقتی که مطلبی اعلام حضور می‌کند باید تصمیم بگیریم آن را قبول کنیم نگه داریم یا دور بریزیم پس از تصمیم نگهداری باید تصمیم بگیریم آن را چگونه و در کجا و به چه ترتیبی و با چه قاعده و معیاری نگهداری کنیم توجه دقیق به همین سلسله مراتب باعث ثبت قوی‌تر می‌شود (استفاده از طرح‌های شبکه‌ای و درخت حافظه و یادداشت برداری‌های منظم و سازمان یافته و همچنین الگوهای سازماندهی شده خلاق راهی است بسیار مطمئن و کاربردی برای سازماندهی شدن مطالب در حافظه و در نتیجه فراگیری بهتر مطالب)

22) طبقه بندی مطالب براساس موضوع، مفهوم، حروف الفبا، زمان و تاریخ، تشابه‌ها، تفاوت‌ها، میزان دشواری، کاربرد و هر دلیل دیگری راه مناسبی برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

23) ریز کردن اطلاعات و تشخیص کل و جزء آن نقش زیادی در حافظه دارد. از آنجایی که به تعبیر آقای دکتر جیمز ونیلند استاد دانشگاه نیویورک بلعیدن اطلاعات بی‌شمار بطور یکجا امکان پذیر نیست، بنابراین باید موضوع‌های گسترده را خرد خرد دندان زد و پایین داد. یک مجموعه علمی یا اطلاعاتی را می‌توان با یک پازل بسیار بزرگ که شامل قطعات کوچک بیشماری است مقایسه کرد.

چنین مجموعه‌ای را نمی‌توان به درستی بازسازی کرد مگر آن که یک ایده و نقشه کلی از نوع تصویر در ذهن داشته باشیم در فراگیری اطلاعات هم برای این که کل را بدانیم باید از اجزا باخبر باشیم و برای این که اجزا را بدانیم باید از کل آگاهی داشته باشیم. (آن دسته از کسانی که با درخت حافظه و طرح‌های شبکه‌ای کار می‌کنند به راحتی می‌توانند با یک نگاه خیلی سریع به طرح خود، تشخیص دهند که کل و جزء مطالب چگونه در آن نوشته مطرح شده است و خیلی زیبا و هنرمندانه نسبت به آن تحلیل داشته باشند که پس از گذشت زمانی نه چندان دور به خلاقیت‌های خاصی نائل خواهند گشت و اطلاعات و معلومات آنها برای همیشه به خاطر سپرده می‌شود.)

24) سعی کنید اهمیت و ارزش یک مطلب را تشخیص بدهید و به آن علاقه پیدا کنید یا دست کم ارزش به یادآوری آن و زمان آن را روشن نمایید.

25) توجه خود را با تمام حواس به آن معطوف کنید. (استفاده از حواس دیگر نقش زیادی در حافظه دارد)

26) اطمینان حاصل کنید که آن را بخوبی فهمیده‌اید.

27) استفاده از یادداشت برداری‌های خلاق و هدفمند و با استفاده از رنگ‌های مختلف که جنبه‌های هنری خاصی در آن مشاهده شده بسیار توصیه می‌شود.

28) استفاده از نظام‌های و ابزارهای مختلف برای یادگیری.

29) استفاده از کدسازی (برای اعداد ...)

30) استفاده از تداعی‌های تجسمی (فیلمنامه، تصویر برداری، نمایش)

31) برای این که تصاویر ذهنی و تجسم مطالب برای تقویت حافظه موثر واقع شود لازم است شرایط زیر رعایت شود:

ـ تحرک

ـ مضحک بودن

ـ رنگی

ـ تعداد زیاد

ـ وارد کردن خود

ـ عجیب و اغراق آمیز

ـ ظاهر شدن دیگر حواس (مثل بو ،صدا و ...)

ـ ارتباط سازی خلاق

ـ تجسم دقیق وشفاف در ذهن

ـ آرامش در حین تجسم



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ